Meny
28 mars 2018

Från idé till digital tjänst: Ex-proffset som vill jämna ut oddsen för vem som kan lyckas i världens största sport

CASE FULL POTENTIAL STRATEGY. Sommaren 2016 klev före detta fotbollsproffset Petter Andersson in på Hello Future i Skellefteå. Han letade en byrå som i första hand kunde hjälpa honom med en hemsida och fastnade för oss eftersom han gillade namnet. Det blev startskottet för samarbetet som mynnade ut i Full Potential Strategy, den digitala tjänsten som hjälper fotbollsspelare ta eget ansvar över utvecklingen mot en hållbar karriär.

Oddsen för att en kille från Ljusvattnet skulle ta sig hela vägen till proffsliv i Europa var nog höga. Ändå var det precis det som Petter Andersson gjorde. Efter 34 matcher i Skellefteå FF som 17-åring hamnade han i Hammarby där han gjorde över 100 matcher innan han tog klivet ut i Europa och in i Holländska Groningen. Efter 65 matcher där hamnade han i danska FC Midtjylland där han hösten 2015 fick veta att karriären var över efter en skada.

Det abrupta slutet på karriären blev ett ofrånkomligt tillfälle för reflektion för Petter. I vakuumet efter karriären började han fundera över vad livet skulle handla om nu.

- Jag har haft en ganska brokig karriär där jag har känt mig ensam, kämpat med tankar och haft mycket tvivel. Problemet med att vara fotbollsproffs och bli skadad är att man slutar känna sig viktig. Man kan ju inte göra sitt jobb. Så när karriären var slut började jag fundera över vad jag själv hade behövt få hjälp med, berättar Petter.

Hjälpa andra få ut mer av sina karriärer

I den här vevan hakade han på en förändringsledarutbildning i Stockholm. Det var där idén om vad han skulle göra härnäst tog form i Petters huvud: Han skulle hjälpa andra att få ut mer av sina karriärer och undvika de problem han själv hade brottats med.

- Jag ville paketera mina erfarenheter på ett sätt som skulle göra dem användbara för andra. Eftersom min förändring kom genom motgångar ville jag hjälpa andra spelare att förändra och optimera, men utan att behöva ta motgångar som till exempel skador. Och pressen är hård, som fotbollsspelare är man i mångas ögon bara en produkt som ska leverera och misslyckas man med det finns det andra produkter som kan göra jobbet. Spelarna behöver hjälp, förklarar Petter.

Under ledarskapsutbildningen stötte Petter för första gången på den metodik som han i dag har byggt en digital tjänst och ett varumärke runt. Han gick hem och började vrida och vända i metodiken utifrån sina erfarenheter. Tillsammans med allt han hade lärt sig om branschen under åren kände han att metodiken tillsammans med hans erfarenheter av branschen skulle kunna skapa förändring på riktigt.

- Jag var fortfarande aktiv i FC Midtjylland under den här perioden så jag tog kontakt med några av spelarna i laget och fick testa metodiken på 5–6 stycken. Då hade jag allting på papper och körde i 3 månader för att kunna samla in feedback och få en känsla för om det här skulle funka eller inte. Feedbacken var bra och jag fick bekräftat att behovet för det här är stort, berättar Petter.

När Petters kontrakt med FC Midtjylland gick ut senare samma år började han tänka större. Kanske skulle det här kunna bli hans nya jobb. Kanske var det här han skulle lägga sitt stora driv framöver. Det var då han började leta efter en samarbetspartner som kunde hjälpa honom förverkliga visionerna. Och när hans syster nämnde Hello Future var det till att börja med namnet han fastnade för.

Från papper till digital tjänst

När Petter kom till oss på Hello Future ville han digitalisera sin metodik och bygga upp ett varumärke runt idén. Han hade många visioner och tankar om vad han ville göra så vårt jobb blev att sätta allting i en kontext och hitta en väg framåt så att vi tillsammans kunde börja vandra den vägen, steg för steg.

Det första vi gjorde var att tillsammans skapa en bättre bild av Petters erbjudande. Vad gjorde han egentligen? För vem? Vi försökte konkretisera, hitta kärnan. För att få överblick gjorde vi en förenklad service blueprint som är ett bra sätt att visuellt organisera en process. Här ville vi se vad som händer mellan Petter och spelarna och klubbarna från början till slut.

En service blueprint är en metod för att skapa en helhetsbild av en tjänst. Vi visualiserar hur alla människor som tjänsten berör, både kunder och tjänsteleverantören, interagerar med varandra från början till slut. Det här är ett bra sätt att förstå vad kunden ser och upplever och vad som pågår bakom kulisserna för att tjänsten ska kunna fungera. Den här helhetsbilden av tjänsten blir en bra utgångspunkt för att förändra och förbättra.

Man kan jämföra det med en butik, där kundens upplevelse i huvudsak sker ute i butikshyllorna, samtidigt som personalen genomför arbete ”backstage” tex inventerar sitt lager, tar emot leveranser eller lägger beställningar.

Därefter identifierade vi lågt hängande frukt i Petters process, saker vi kunde förenkla i ett första steg innan vi överhuvudtaget började bygga någonting. Och Petter har uppskattat det här sättet att jobba på.

- Den här processen har varit jättenyttig för mig. Hello Future har varit lyhörda och hjälpt mig bena ut vad det är jag gör. Jag har massor av idéer och höga mål, och med det kommer samtidigt en otydlighet. Hello Future har hjälpt mig förstå att det inte bara är att gasa, att det ligger mer jobb bakom att ta fram någonting som kommer fungera, berättar Petter.

På ren intuition hade Petter gjort mycket rätt innan han kom till oss. Han hade börjat testa sin lösning i liten skala och varit uppmärksam på vad som fungerade och inte och han hade samlat in feedback från spelarna. Nu när vi hade fått upp allting på väggen i form av en service blueprint bestämde vi tillsammans att vi skulle göra så att allting kändes lite mer på riktigt genom att ge lösningen ett namn, skapa en hemsida och en digital tjänst.

Små steg mot en första version av den digitala tjänsten

Vår erfarenhet är att många vill skynda in i att bygga saker utan att riktigt veta om det man gör är rätt sak att göra. Därför ville vi titta på hur vi kunde göra Petters erbjudande bättre med enklare medel innan vi byggde den digitala tjänsten. På så sätt skulle han kunna ta mindre steg mot att veta att det här var rätt sak att göra. Så till att börja med gjorde vi en Google Slides-presentation av metodiken, den som senare skulle komma att bli en digital tjänst, något som har varit bra men utmanande för Petter:

- Även om jag kan bli frustrerad och vill springa fortare framåt uppskattar jag att Hello Future är som dom är: metodiska, raka och tydliga. De utstrålar en ärlighet som jag gillar och trots att jag inte kommer från deras värld känns det hela tiden som att vi förstår varandra, berättar Petter.

Bild: Från grov första skiss till slutlig design.

När vi hade lite mer på fötterna och kände oss säkra på att vi gjorde rätt sak var vi redo att bygga en första version av den digitala tjänsten. Vi började med att skapa en gemensam bild av hur tjänsten skulle kunna bli genom att i grova drag visualisera vilka funktioner som skulle finnas med och hur omfattande allting skulle bli. I det här skedet ville vi skilja på funktioner som kanske kunde vara intressanta att utveckla i framtiden och sådant som vi skulle fokusera på nu.  

Med Petter var målet att ha med honom i designprocessen så mycket som möjligt. Vi hade täta avstämningar och höga krav på oss själva att hela tiden visa hur saker och ting skulle bli. Om vi jobbar med en digital tjänst som ska användas i telefonen jobbar vi nästan alltid med prototyper. En prototyp är en testmodell som tydligt visar hur lösningen kommer se ut och kännas i handen, i sin kontext. På så sätt fick både vi och Petter känna hur tjänsten skulle komma att kännas i verkligheten. Vi fick också en bättre förståelse för användarens perspektiv genom att hålla prototypen i handen, klicka oss runt och verkligen uppleva tjänsten. Det här är ett lysande sätt att komma snabbare framåt och kunden får inte lika många överraskningar som om man utvecklar den digitala tjänsten direkt – och för Petter har den här processen varit en lärdom i sig:

- Jag gillar att jag inte bara får en lösning, utan att jag också får lära mig hur man kan tänka och jobba i en sån här process. Att börja så litet som möjligt för att komma vidare och få in ett lärande i det jag gör. Så jag har fått med mig kunskap som hjälper mig att utveckla min idé på ett mer hållbart sätt, förklarar Petter.

I dag finns Full potential strategys digitala tjänst i en första version som Petter har börjat jobba med. Nu är tanken att lära sig från verkliga användare för att senare kunna använda den kunskapen för att i korta cykler jobba in fler funktioner i tjänsten. Hela tiden små steg. Men rätt steg.

En dröm om att jämna ut oddsen för vem som kan lyckas

Och precis som det var med fotbollen har Petter höga ambitioner även för Full Potential Strategy. På ett par år vill han ha nått ut världen över till människor som delar hans vision om en bransch där spelarna tar eget ansvar över att optimera sin utveckling på ett sätt som gör dem tryggare som människor och mer hållbara över tid, men även där klubbarna och agenterna tar mer ansvar över att skapa rätt förutsättningar för spelarna.

- Trygga, friska spelare kommer generera det alla i den här branschen är ute efter: att tjäna pengar. Om jag kan hjälpa spelarna till bra karriärer kommer alla vinna på det. Jag gör det här för att jag själv har varit fotbollsspelare. Jag har haft en karriär, jag har reflekterat över varför jag har lyckats och över varför så många faller bort på vägen. Full Potential Strategy ska ge så många som möjligt rätt förutsättningar för att lyckas – och samtidigt må bra på sin väg till toppen i världens största sport.

Vill du veta mer om hur vi jobbar med digital tjänsteutveckling eller prata med oss om din idé? Hör av dig till Tobias Eklund, tobias@hellofuture.se.

Hello!

Vill ni också ta er in i framtiden?
Kontakta Leif Rehnström, leif@hellofuture.se