Meny
22 november 2017

Idégenereringsfällan (eller: varför innovation misslyckas)

Du tror att ni skapar innovation. Men en massa post-its, brainstorming och galna idéer är inte innovation. Det är bara idégenerering – och det är en farlig fälla att gå i. Skrivet av Jonas Persson, medgrundare och designstrateg på Hello Future.

 

Vi har alla varit där. Dagar av workshops med brainstorm-sessioner, kreativa presentationer, färgglada post-its, kaffe och hinkvis med positiv energi. Det är kul med innovation!

Detta är också exakt varför de flesta av dessa initiativ till innovation faller pladask. Helt ärligt är det en grov felanvändning av det där i-ordet. Vad jag beskriver ovan handlar egentligen bara om idégenerering.

Jakten på den lågt hängande frukten

Att komma på idéer i sig är inte ett problem; de flesta kan spåna fram grejer som känns kul eller intressanta. Problemet är att de tuffa och mest essentiella delarna i innovationsprocessen saknas:

Genom att utelämna början och slutet på en innovationsprocess och endast greppa efter den lågt hängande frukten som dinglar från kurvans botten, blir vi sittande med en massa idéer som – i värsta fall – inte möter ett faktiskt behov och är omöjliga att realisera.

De svåraste delarna är början och slutet. Vi måste först hitta rätt problem att lösa, vilket leder till att vi besvarar rätt fråga. Det kan låta trivialt, men det är riktigt svårt. Om vi inte förstår vad det är vi försöker lösa, vilka behov vi försöker möta, vilka problem folk vill lösa, då kommer vi inte heller att skapa en bra lösning.

Den sista delen, utförandet, är också tuff. Det är här grovarbetet kommer: vi måste nöta fram en väloljad teknisk lösning, designa ett grymt interface, användartesta, sätta upp supportstruktur, ha ändlösa möten… och hittar vi något problem blir det lätt en ny runda med möten.

Men men, ingen har väl sagt att innovation är enkelt.

När är något en innovation?

För att lyckas med innovation måste vi först förstå vad det handlar om. En hel drös olika definitioner av innovation kastas omkring. Den jag gillar mest kommer från Jose A. Briones, från innovationsbyrån Spyrotek Performance Solutions:

“Innovation är inte ett mått på den förändring du gör. Det är ett mått på behovet du möter.”

Saken du designar kommer alltid först att vara en uppfinning. En uppfinning kan vara en nymodighet (som den s.k. Baby Mop) men som inte blir en innovation förrän folk verkligen börjar använda den. Du bestämmer aldrig själv om du lyckats med en innovation.

Tänk på det nästa gång du går in i en innovations-workshop: Innovation är ett resultat.

För att nå dit, måste vi ha förmågan att både förstå målgruppens problem och att vara uthålliga i att hitta och implementera rätt lösning på problemet. Att endast fokusera på idégenerering kommer inte att ta er långt.

Jonas Persson har i nästan 20 år arbetat i gränslandet mellan design och teknik. Medgrundare och designstrateg vid Hello Future, en digital transformationsbyrå som hjälper organisationer bygga digitala tjänster och kunskapen att ta kontroll över sin egen framtid.

Hello!

Vill ni också ta er in i framtiden?
Kontakta Leif Rehnström, leif@hellofuture.se