Meny
12 september 2018

Från inspiration till innovation: Malin Ströman, SVTi

Internetdagarna 2018: Hur jobbar man med förändring och innovation i en organisation där saker och ting fortfarande fungerar bra som det är? Den frågan ska Malin Ströman, digital produktchef på SVTi, prata om på Internetdagarna och Hello Futures temaspår om innovation. Här får du ett smakprov av vad du kan vänta dig av hennes presentation den 19 november.

Malin, du ska dela med dig av dina lärdomar från att lyckas med förändring på SVT. Berätta lite om utmaningarna när det kommer till att arbeta med förändring på en så stor och framgångsrik organisation som SVT.

Utmaningen när det går bra för en organisation är att det inte finns någon känsla av att det är bråttom. Ändå kommer det någon som säger att saker och ting måste bli annorlunda, att man måste digitaliseras. Det här leder bara till att alla blir frustrerade. För vad betyder ens digitalisering?

Hur behöver man enligt dina erfarenheter närma sig det här med förändring istället?

Lärdomen, och det jag kommer prata om, är att sluta prata om stora förändringar. Istället gäller det som organisation att rikta om målbilden och sedan visa nästa lilla steg. Det går inte att ta jättestora kliv. Det går inte att få människor att förändra många saker samtidigt. Istället handlar det om att ha tålamod, om att se till att varje steg blir i rätt riktning. Först då blir förändringen effektiv och människor mår bra av den.

Om vi vänder oss till dig och din specifika roll som produktchef på SVT, hur har du arbetat?

Jag har haft en roll i två delar. Den första har handlat om att ha ansvar över tre vitt skilda produkter. Därför har jag haft tre produktchefer under mig som jag varje dag har coachat i hur de ska hålla fokus på rätt målbilder så att de inte tappar bort sig på vägen. Jag har coachat dem i metodik, processer och i hur de ska kunna jobba med sina team och sina redaktörer så att även de förstår vad vi har för målbild. Den andra delen av rollen har varit att sitta med i SVT:s ledningsgrupp för barnkanalen. Där sitter alla operativa chefer, alla som direkt kan gå ut till sina organisationer och säga “nu ska vi jobba hitåt”. Där pratar vi om vad vi tror är viktigt att fokusera på just nu, ett slags växelspråk mellan strategi och konkret utveckling.

Vad har varit viktigt för dig för att kunna skapa förändring?

För mig har det varit viktigt att tro på förändringen, internet i det här fallet. För mig har det aldrig varit svårt eftersom jag är så säker på att internet är grejen. Sen hjälper det om man är lite envis och inte så rädd för att någon säger emot. Har man det och samtidigt en förmåga att hitta kompisar på företaget så kan man åstadkomma mycket.

Vad av det du pratar om på Internetdagarna tror du att publiken kommer ha mest nytta av när de sedan återvänder till sina egna organisationer?

Först och främst att chefer behöver lugn och ro för att orka prata om saker. Många organisationer är optimerade på ett sätt som gör att varje timme är värdefull och under ett möte får man inte förlora en enda minut. Men att komma överens om och förstå nya saker kräver att man har tid att prata om det. Människor måste få tid till att fråga och ha långa samtal för att reda ut vad det är som ska hända, hur någonting nytt funkar och hur man kan jobba med det. Med förändring kommer så mycket lärande.

Sedan handlar det förstås om att inte bara prata. En annan sak som jag hoppas publiken tar med sig är att våga ta in en process-coach som hjälper till att sätta målbilden. Har man inte råd att ta in någon i ett halvår kan man ta ledningsgruppen “off site” under två dagar tillsammans med process-coachen. Där kan man sedan producera de nya idéerna ihop istället för att fastna i konferensrummen.

 

Hello!

Vill ni också ta er in i framtiden?
Kontakta Leif Rehnström, leif@hellofuture.se