Lite mer Minecraft, lite mindre byggbolag – digital innovation hos Lövångers Bygg
mars 2018 — Digital transformation • Göra innovation
Med grundtanken att det bästa och enklaste för kunderna också måste vara bäst för bolaget, och en fin portion mod, satsade Lövångers Bygg på en 3D-konfigurator som skulle göra dem marknadsledande. Det här är liten historia med stora lärdomar om digitalisering.
Kontakta oss
Vill du veta mer?
Kontakta martin@hellofuture.se
Man skulle kunna börja berättelsen om hur Lövångers Bygg nu har mer vind i seglen än någonsin tack vare en 3D-konfigurator på webben, vid punkten där konfiguratorn började utvecklas. Men tankesättet som har lett Lövångers Bygg dit de är i dag, kan spåras längre än så.
Vi börjar istället med en bilresa sommaren 1995. Den går från Lövånger, ett samhälle vid Västerbottenskusten med knappa tusen invånare, till Umeå. I bilen: Håkan Sjölin, grundare och vd på familjeföretaget Lövångers Bygg, och hans två söner Patrick och Jonas. Bolagets senaste år har präglats av en efterfrågan som störtdykt i spåren av det tidiga 90-talets finanskris.
Men Håkan och sönerna är på väg till Noliamässan i Umeå med en utmanande idé i bagaget: att sälja färdiga byggsatser till kunderna. Detta i en tid där byggbolag snarare sålde ritningar, komplicerade offerter och långa leveranstider. Det skulle visa sig att Håkan prickat av ett mycket verkligt behov med sin byggsats – kunderna älskar idén och efterfrågan överträffar alla förväntningar. Trenden vänder för bolaget och skickar Lövångers Bygg i en lika tydlig som framgångsrik riktning: att göra det enkelt för kunderna.
1995 blev resultatet av den filosofin en byggsats. 2018 är de med och driver den digitala utvecklingen i sin bransch genom en konfigurator som är mer Minecraft än klassiskt byggbolag. Nu ska kunderna bygga själva, inte bara i verkligheten – utan också digitalt.
Bygg ditt garage i 3D
I dag är Jonas Sjölin, en av sönerna i bilen, vd på bolaget (brorsan Patrick är säljare och rådgivare). Tillsammans med oss på Hello Future – där vi stått för tekniskt utveckling – har han och Lövångers Bygg tagit fram en 3D-konfigurator. I den kan du som kund bygga ditt garage, förråd eller fritidshus helt själv genom att dra och släppa, vrida och vända. När du är nöjd kan du begära ett produktblad på det du just meckat ihop, som funkar som offertunderlag. Dessutom genererar konfiguratorn bygglovshandlingar.
Testa konfiguratorn själv här!
– Det fanns inget byggbolag som hade gjort något liknande innan, berättar Jonas Sjölin. I just vår bransch är vi nu på absolut topp. Jag har sett varianter som kommit nu efter vår, de är inte lika dynamiska som vi byggt det, men de finns.
Innan konfiguratorn erbjöd Lövångers Bygg en priskalkylator, som gav Jonas en försmak av vad kunderna ville ha.
– Kalkylatorn lanserade vi på webben för 4–5 år sedan. Där kunde folk gå in och välja längd, bredd, höjd, takvinkel genom att fylla i rutor. Och så fick de se pris. Vi såg att kunderna uppskattade det, det var jättepopulärt. Jämför då med att många konkurrenter vill att du ska ringa för att få pris.
3D-konfiguratorn blev nästa stora steg för att förenkla för kunderna. Ett steg som krävt mycket tid, energi och pengar. Ett vågat steg, kan tyckas, men logiskt utifrån hur marknaden utvecklats, enligt Jonas:
– Marknaden har nästan blivit så att man kommit bort från att man går på brädgården och köper lösvirke. Även byggfirmorna börjar ställa kravet att det ska vara mer färdigt när de kommer, de går mer mot att bli montörer.
Nu som då, älskar kunderna förenkling
Gensvaret från kunderna på konfiguratorn verkar vara lika entydigt som gensvaret på byggsatsen:
– Alla tycker den är helt fantastisk, smidig och enkel, säger Jonas. Det känns som att kunden och vi lätt förstår varandra. Den skapar ett otroligt förtroende i det att vi är transparenta, går igenom hela proceduren och visar pris och material.
Visst ringer många kunder fortfarande in för att avsluta köpet, men läget de är i när de ringer sig skiljer sig kraftigt från tiden innan konfiguratorn:
– Nu kommer kunderna så långt i köpet på webben, att när de ringer så sitter de i stort sett med pengarna i handen, konstaterar Jonas.
Hela upplägget leder alltså till enklare och snabbare affärer för Lövångers Bygg. Men inte bara tack vare fördelarna för kunderna, utan också för att konfiguratorn blivit ett arbetsverktyg för Jonas säljare.
“Om du tänker på generationen som nu börjar vilja göra detta med att bygga själv, de är minst sagt vana vid tv-spel. Så om man tänker att man lägger till en avatar, så att kunden kan gå omkring i huset, se det från olika vinklar – varför inte?”
— Jonas Sjölin, Lövångers Bygg
– Just det här att våra säljare kan kan sitta och bygga medan de har kunden på telefon som berättar hur den vill ha det, så medan man pratar har säljaren ritat upp projektet med kunden. Kunden får se exakt hur det blir, får veta leveransvecka, allt. Ingen konkurrent kan göra det, ibland kan det ta månader innan du kan få en offert ens.
Där konfiguratorn skapar enkelhet för kunden på utsidan skapar den också enkelhet på insidan. Som så många andra 2018 arbetar Lövångers Bygg mycket utifrån lean-tankar i fabriken. Konfiguratorn hakar väl in i det tänket, menar Jonas.
– Internt har vi givetvis andra program också men med konfiguratorn får vi ut en fin mängd data – mängder, ytor o.s.v. Vi vill se till att ta bort så många manuella steg som möjligt. Att vi ska sitta och fylla i, det öppnar för mänskliga faktorn, istället för att stegen sker per automatik så att vi inte bommar någonting. Dessa processer kommer vi jobba mer med under våren.
Minecraft för garage-byggare
Talar vi trender inte bara i byggbranschen utan i världen i allmänhet och på internet i synnerhet så går internet mer och mer från att vara ett nätverk av information och tjänster till att vara ett nätverk för upplevelser (“Internet of Experiences”). I den trenden är det kanske svårt att se ett byggbolag ingå, men konfiguratorn bevisar motsatsen. Den är byggd i motorn Unity, som egentligen är tänkt för spel. Men gränserna mellan spel och verktyg börjar krympa – konfiguratorn är ett levande (nåväl, digitalt levande) bevis på det.
Så att hävda att Lövångers Bygg gått ytterligare ett steg från klassiskt byggbolag mot Minecraft och andra digitala do it yourself-uttryck, är inte missvisande. Ska vi tro Jonas idéer för vilken riktning konfiguratorn skulle kunna utvecklas i framtiden, kan vi komma att se ännu fler steg.
– Om du tänker på generationen som nu börjar vilja göra detta med att bygga själv, de är minst sagt vana vid tv-spel. Så om man tänker att man lägger till en avatar, så att kunden kan gå omkring i huset, se det från olika vinklar – varför inte? Eller: ta ett kort på din tomt, så kan du få placera ut garaget i 3D och se hur det blir, lite AR (augmented reality).
Konfiguratorn började som ett testprojekt och har blivit lite av hjärtat i verksamheten.
I ett sådant här utforskande arbete påpekar Jonas vikten av att ha en partner som säger “det ska vi lösa!” istället för att skeptiskt rynka på ögonbrynen när Jonas målar upp sin ambitiösa vision.
– Hello Future och Martin (Tech Lead hos oss, reds. anm.) har varit otroligt duktiga, säger Jonas. Bara att man får den här positiva feedbacken, att när jag vill ha ett problem löst så får jag höra: vi löser det! Jag har en idé och är beredd att satsa pengar på det, då är det som företagare precis det man vill höra. Man vill inte ha den där “suck det går inte”-attityden.
Marknaden tar rygg på Lövångers bygg
Vi på Hello Future är tillsammans med Lövångers Bygg såklart stolta över hur väl konfiguratorn fallit ut. Men Jonas är inte trygg med att det räcker här; han har insett värdet av att konstant ligga i framkant:
– Det gäller att vara med i täten och hela tiden utveckla, för det kommer andra. Direkt det kommer något som är bra är det folk som hakar på.
Att marknaden har ögonen på Lövångers Bygg är för Jonas tydligt. Hans telefon har nämligen gått varm inte bara med samtal från kunder, utan från andra intressenter.
Ett familjeföretag från lilla Lövånger har gått från att sälja den hårdaste hårdvara, till att driva på utvecklingen på sin marknad med mjukvara.
– Vi har faktiskt fått flera som hört av sig och undrar vem som utvecklar vår produkt. Det finns också de som nu vill agera återförsäljare av våra produkter. Då ser vi att konfiguratorn kan ligga hos dem, kanske i en bantad version om de bara säljer en viss variant av vår produkt, förklarar Jonas. Han tillägger kryptiskt:
– Den kan komma att ploppa upp lite här och var …
Från spik och bräda till Unity-kod
– Konfiguratorn började lite som ett testprojekt och har blivit lite av hjärtat i verksamheten.
Så sammanfattar Jonas konfiguratorns utveckling, en perfekt slutpunkt på denna berättelse om digitalisering när den är som mest potent och intressant. Ett familjeföretag från lilla Lövånger har gått från att sälja den hårdaste hårdvara, till att driva på utvecklingen på sin marknad med mjukvara. En omställning som aldrig hade varit möjlig utan digitaliseringens infrastruktur.
Visst är konfiguratorn tekniskt avancerad, men det är inte nyckeln. Den verkliga kraften sitter i att konfiguratorn inte var någon vild satsning på ett tekniskt långskott, utan ett logiskt nästa steg för ett bolag som ända sedan en ödesmättad bilresa till Umeå 1995 varit fast beslutat att göra allt så enkelt som möjligt för sina kunder.