Visualisering av hållbar stadsutveckling
maj 2025 —
Inför stadsmässan H22 i Helsingborg ville Peab utveckla en digital lösning som kunde kommunicera hållbar stadsutveckling med besökarna, och förmedla vikten av val och satsningar som görs under både planering och byggnation. Resultatet blev ett spel där användarens mål är att minimera stadens klimatavtryck inom ramarna för en budget.

Vill du veta mer?
Kontakta martin@hellofuture.se

I projektet stod Hello Future för speldesign och teknisk utveckling – ett arbete som i det här fallet inkluderade design av användargränssnitt, utveckling av prototyper, användartester, teknikval för presentation på mässan, och till sist utvecklingen för den slutliga digitala produkten. Spelet är byggt som en webbplats med hjälp av bland annat 3D-plattformen ThreeJS. Denna teknik valdes för att möjliggöra åtkomst till spelet utanför kontexten av mässan, och ge tillgång även genom datorer, surfplattor och telefoner.
Arbetet med att identifiera, värdera och kommunicera relevanta val som en stadsplanerare står inför, och som påverkar stadens utveckling från ett hållbarhetsperspektiv, arbetades fram i ett samarbete mellan Hello Futures hållbarhetsstrateger och Peabs utvecklingsledare för klimatomställning samt Peabs PR-avdelning.
En interaktiv upplevelse med fokus på hållbara val
I spelet gör användaren sina val genom att interagera med informationsrutor, och kan genom valen tända eller släcka 3D-objekt i en fiktiv stad. Vikten av ett helhetstänk, eller systemtänk, kommuniceras till användaren genom att olika val hänger ihop – de låser upp eller blockerar varandra.
Spelet utgår från de kunskaper och tekniker som finns idag, för att visa på att den hållbara omställningen är möjlig här och nu. Men även teknik som är under utveckling och som kommer att vara möjlig att tillämpa under de kommande åren kan användaren lära sig mer om i spelet.
Spelet lanserades till stadsmässan H22 i juni 2022 och har sedan dess även använts internt för att skapa samsyn i strategiska val samt i utbildningssyfte.
