Ditt viktigaste jobb är att peka ut riktningen
I utmanande tider, där hållbarhet, digitalisering och en instabil omvärld ställer krav på förändring, faller det på ledarens bord att navigera och få med sig organisationen på resan framåt.
För att klara av att leda organisationen från punkt A till B behöver du och dina medarbetare förstå 4 saker:
- Hur punkt B ser ut och känns.
- Varför punkt A inte funkar längre.
- Hur bryggan mellan A och B ser ut i grova drag.
- Vilken roll medarbetaren har att spela i förändringen.
“Tack vare visionsarbetet med Hello Future har vi fått till en riktigt bra grund för innovationsarbete där många känner ägarskap. Otroligt bra leverans och ett proffsigt, engagerat och inspirerande stöd längs vägen.”
— – Kungsbacka kommun
1. Skapa en visuell berättelse om er framtid
När någon eller flera av de 4 punkterna saknas händer alltid samma sak enligt vår erfarenhet: organisationen agerar förvirrat. I det fallet börjar vi alltid med punkt 1: att skapa en visuell berättelse om framtiden, som visar hur det ser ut om 10 år när organisationen har tagit sig förbi sina utmaningar.
Vi kallar det ofta för en vision, även om det skiljer sig mycket från de flesta organisationers befintliga visioner som sällan fungerar som förändringsverktyg utan som taglines. Den här visuella berättelsen ska hjälpa rätt personer se samma sak.
2. Skapa ett ”case for change”
3. Bryt ner resan i hanterbara delar
Det tredje steget är att bryta ner visionen i mindre bitar och skapa hållpunkter längs vägen. Eftersom visionen är ett gigantiskt kliv från nuläget kan den skapa paralys om den inte hanteras i steg.
4. Skapa rollkartor för medarbetarna
För att varje person ska förstå sin roll och sitt bidrag kopplat till visionen behöver du som ledare se till att varje person har en egen rollkarta. Rollkartan är precis vad det låter, en koppling mellan en individuell roll och den större resan som organisationen ska göra.
Med de här bitarna på plats behöver du sedan använda visionen för att väcka engagemang hos dina medarbetare och skapa tydlighet runt varje persons individuella bidrag. För att knyta till dig talang, partners och finansiering och för att fatta bra beslut i rörelsen framåt.
Låt framtiden börja bygga sig själv
“Med visionen på plats kunde vi påbörja förflyttningen med en rad olika beslut. Vi började jobba mot ägaren och kommunen och upplevde ett helt nytt intresse från övriga kollektivtrafik-sverige samt en rad nya partners som kan vara med oss på vägen framåt.”
— – Marie Larsson, vd Skellefteå buss
Börja göra
Processen för att ta fram en vision
- Vad riskerar skada eller omvälva oss?
- Vilka möjligheter finns det för oss?
- Vi börjar titta på omvärlden för att få en gemensam bild av de förändringsfaktorer som innebär risker och möjligheter för oss på sikt.
- Vi skapar och tränar organisationen på ett antal scenarior där någonting i varje scenario är radikalt annorlunda jämfört med i dag.
- Vi jobbar oss fram till en önskvärd bild av framtiden som tar hänsyn till det vi lärde oss i steg 1 och 2.