
Konsten att sälja ett hus – med AI
3D-konfiguratorer skapar stort värde för bolag med komplexa produkter som garage eller grävskopor. Nu har vi hittat ett sätt att öka värdet ännu mer med hjälp av AI.
Att sälja komplexa produkter – som garage, hus eller grävskopor – innebär ofta en lång köpresa för kunden som behöver hjälp att förstå tillval, alternativ och hur valen påverkar priset. Ofta krävs både säljare och produktblad för att guida dem hela vägen.
Men tänk om kunden kunde förstå allt det här själv?
Därför bygger vi 3D-konfiguratorer: visuella verktyg där kunden själv kan skapa, justera och se sin produkt i realtid. Det gör inte bara beställningen enklare, utan skapar en känsla av ägandeskap och stolthet hos användaren. De förstår dessutom vad de köper och behöver inte vänta på en offert för att få en prisbild.
Och med AI går det här att ta ännu ett steg.
AI ökar värdet av 3D-konfiguratorer
Ett företag som sett stor nytta av en konfigurator är Lövångers Bygg. Det som började som ett test har blivit en nyckel i deras verksamhet.
Tillsammans med Lövångers bygg har vår kollega Martin Gudmundson länge utforskat möjligheten att visa produkterna i verklighetstrogna miljöer. Hittills har det varit svårt – antingen krävs fotografering av ett färdigbyggt hus, eller en 3D-grafiker som bygger upp hela miljön digitalt. Båda alternativen är kostsamma och tidsslukande.
Martin har därför hållit ett vakande öga på AI-modeller för bildgenerering. Problemet har dock alltid varit detsamma: modellerna har inte kunnat återge Lövångers Byggs byggnader korrekt. Det har alltid blivit fel med mått, proportioner och placering av t.ex. fönster – vilket förstås inte håller.

Här ser vi ett exempel på ett garage som är byggt i Lövångers byggs 3D-konfigurator.
Genombrottet
Martin och teamet gjorde ett genombrott när de tillslut hittade en fungerande mix av AI, gränssnitt och promptreglering som klarade uppgiften. Därifrån byggde Hello Future en webbtjänst, skräddarsydd för Lövångers behov. Det är alltså inte AI-modellen i sig som gör jobbet, utan gränssnittet – tillsammans med de anpassade promptarna vi tagit fram – som levererar exakt rätt resultat.
I dag kan Lövångers medarbetare själva generera bilder av sina produkter i naturtrogna miljöer direkt från datorn, på bara några sekunder.

Här är samma hus som på bilden ovan, men placerat i en miljö av AI-modellen.
Det här ger förstås helt nya möjligheter när det kommer till allt från marknadsföring till sälj. Nu kan de förmedla rätt känsla till slutkunderna samt skapa en helt ny upplevelse av sina produkter på hemsidan och i marknadsföringen.
Det är intressanta tider för produktbolag – och än mer intressant blir det för den som vågar experimentera och testa nya saker.
Har du en komplex produkt och är nyfiken på hur du skulle kunna utveckla affären med hjälp av en 3D-konfigurator ihop med AI? Kontakta oss så pratar vi om dina möjligheter utifrån våra erfarenheter.


Nyfiken på hur det här skulle kunna fungera för er?
Vi på Hello Future fortsätter att experimentera med AI i verkliga kundmiljöer – alltid med målet att skapa konkret värde.
