Onlinekurs: Tjänstedesign för innovation

Bli fanbäraren för tjänstedesign i din organisation

  • Pris 9 490:- (ex moms) 
  • 100% on demand – studera när du vill
  • Tillgång till kurshubben i 10 veckor
  • Cirka 3 timmar videomaterial, 20–25 timmar studietid
  • 2 handledningstillfällen + personlig feedback på inlämnade uppgifter

Jag vill anmäla mig

En metodik som är mer relevant än någonsin

I en allt mer föränderlig och utmanande omvärld behöver organisationer förmågan att snabbfotat förändras med användaren i fokus. Därför är tjänstedesign i dag en så het och eftertraktad metodik. Vår kurs i tjänstedesign är framtagen för dig som vill lära dig grunderna i metodiken och bli en kunnig förespråkare för tjänstedesign. Du varvar teori med praktik, där du kan arbeta med en utmaning för din organisation i syfte att både lära dig och producera värdefulla resultat. Efter kursen kommer du att vara en kompetent beställare av tjänstedesign och matchduglig deltagare i tjänstedesignprocesser.

Vem riktar sig kursen till?

Alla personer som vill vara med i eller driva utvecklings- och innovationsprocesser på sin arbetsplats har stor nytta av tjänstedesignmetodiken. Exempelvis ser vi att kursen passar för följande roller:

  • Verksamhetsutvecklare

  • Digitaliseringsansvarig

  • Affärs- och tjänsteutvecklare

  • Projektledare

  • Innovationsledare

“Utbildningen ger en bra överblick kring de olika momenten i tjänstedesignarbete. En bra möjlighet för våra kommunala bostadsbolag att kompetenshöja sig inom kundcentrerad utveckling och få en verktygslåda att nyttja när de ska utveckla tjänster för hyresgäster eller medarbetare.”

– deltagare från Sveriges allmännytta

Kursens innehåll

Webbaserad utbildningshub

  • 4 moduler bestående av videoföreläsningar, totalt omkring 3 timmar videomaterial.

  • Verktygslåda med fler än 15 olika mallar, som du även kan spara och använda även efter kursen.

2 praktiska uppgifter 

  • Arbeta med en verklig utmaning från din verksamhet, eller ett av våra färdiga case.

  • Möjlighet att anpassa uppgifterna till din situation och ambitionsnivå.

Coachning och nätverk

  • 2 handledningstillfällen á 1 timme, där du får vägledning av en erfaren tjänstedesigner.

  • Personlig feedback på de uppgifter du lämnar in. 

  • Avslutande träff med andra deltagare som gått kursen och kursledare.

Det här lär du dig som deltagare

  • Hur du genomför användarintervjuer och fördjupar din målgruppskunskap.

  • Metoder ur tjänstedesignerns verktygslåda, såsom kundresekarta, service blueprint och prototyping.

  • Hur du från intervjuer med användarna konkret går tillväga för att hitta mönster och skapa insikter om användarbehov.

  • Grunderna för att lyckas med idégenerering och råd om hur du undviker fallgropar.

  • Hur du planerar och genomför användartester för att testa dina idéer och koncept.

 

Varför online & on-demand?

Vi får nu och då frågor varför vi har en onlinebaserad kurs som du gör 100 % i egen takt, och inte erbjuder fysiska kurstillfällen. Vi känner såklart till att sådana alternativ finns, hos t.ex. SKR via Innovationsguiden. Svaret på varför, är att vi helt enkelt tycker att du som deltagare får mer värde för pengarna med denna modell. Tjänstedesign handlar mycket om att göra, och med 10 veckors kurstid hinner du varva teorilektionerna med att just göra. Istället för att behöva infinna dig på en viss plats en viss dag (även om den platsen är ett Zoom-möte) kan du i vår kurs se videorna precis när du vill, hur många gånger som helst.

“Det som är kul med kursen är att vi smyger in tankesättet i andra arbetsuppgifter. Vi gjorde en empatikarta i en workshop här om dagen till exempel. Det känns som att verktygen är väldigt värdefulla. Intervjuerna blir väldigt bra och vi ställer andra frågor än vi brukar ställa.”

– deltagare från Migrationsverket

 

Några av de som utbildats av oss

Kursledare


Tove Mohall
Stor erfarenhet att utbilda grupper i hur man genomför insikts­arbete, visualisering och prototyping. Leder ofta innovations­sprintar som bygger på grunderna i tjänstedesign. 


Johan Lager
Bakgrund inom offentlig sektor där han jobbat med användar­driven tjänste­utveckling. Undervisar och föreläser om hur man bygger upp en förmåga för innovation i sin organisation. 

Jag och mina kollegor vill gå kursen!

Kontakta oss på academy@hellofuture.se med din förfrågan så tar vi fram en offert.

Vad är tjänstedesign?

#26 – Att jobba som tjänstedesigner i offentlig verksamhet

Tjänstedesign – nyckeln till lyckad digitalisering

#23 – Tjänstedesign i offentlig sektor – vad säger forskningen?