Onlinekurs: Tjänstedesign för innovation

Bli fanbäraren för tjänstedesign i din organisation med vår kurs i tjänstedesign

 

Jag vill anmäla mig

 

  • Vår- och sommarpris 4 490:- (ex moms)

  • 100% on demand – studera när du vill

  • Tillgång till vår digitala tjänst Box3 i 3 månader

  • Cirka 20–25 timmar studietid

  • 2 handledningstillfällen med Hello Futures erfarna coacher + personlig feedback

  • Välja att gå kursen individuellt eller i grupp

En metodik som är mer relevant än någonsin

I en allt mer föränderlig och utmanande omvärld behöver organisationer förmågan att snabbfotat förändras med användaren i fokus. Därför är tjänstedesign i dag en så het och eftertraktad metodik. Vår kurs “Tjänstedesign för innovation” är framtagen för dig som vill lära dig och träna grunderna och bli en kunnig förespråkare för innovationsmetodik. Du varvar teori med praktik, där du kan arbeta med en utmaning för din organisation i syfte att både lära dig och producera värdefulla resultat. Efter kursen kommer du att vara en kompetent beställare av tjänstedesign och matchduglig deltagare i innovationsprocesser.

Kursen går du i vår digitala tjänst Box3 som bygger på ISO-standarden för innovation och ger lättanvänd kunskap, för systematiskt och effektivt innovationsarbete.

Vem riktar sig kursen till?

Alla personer som vill vara med i eller driva utvecklings- och innovationsprocesser på sin arbetsplats har stor nytta av tjänstedesignmetodiken. Exempelvis ser vi att kursen passar för följande roller:

  • Verksamhetsutvecklare

  • Affärs- och tjänsteutvecklare

  • Projektledare

  • Innovationsledare

  • Digitaliseringsansvarig

“Utbildningen ger en bra överblick kring de olika momenten i tjänstedesignarbete. En bra möjlighet för våra kommunala bostadsbolag att kompetenshöja sig inom kundcentrerad utveckling och få en verktygslåda att nyttja när de ska utveckla tjänster för hyresgäster eller medarbetare.”

– deltagare från Sveriges allmännytta

Kursens innehåll

Box3 – digital utbildningshub

  • 5 delmoment med videor och instruktioner, totalt omkring 3 timmar videomaterial. Du har under kursen även tillgång till hela utbudet i Box3 (totalt 15-20 timmar video).

  • Verktygslåda med fler än 15 olika mallar, som du även kan spara och använda även efter kursen.

2 praktiska uppgifter 

  • Arbeta med en verklig utmaning från din verksamhet, eller ett av våra färdiga case.

  • Möjlighet att anpassa uppgifterna till din situation och ambitionsnivå.

Coachning 

  • 2 handledningstillfällen á 1 timme, där du får vägledning av en erfaren tjänstedesigner.

  • Personlig feedback på de uppgifter du lämnar in. 

Det här lär du dig som deltagare

  • Hur du genomför användarintervjuer och fördjupar din målgruppskunskap.

  • Metoder ur tjänstedesignerns verktygslåda, såsom kundresekarta, service blueprint och prototyping.

  • Hur du från intervjuer med användarna konkret går tillväga för att hitta mönster och skapa insikter om användarbehov.

  • Grunderna för att lyckas med idégenerering och råd om hur du undviker fallgropar.

  • Hur du planerar och genomför användartester för att testa dina idéer och koncept.

 

Varför online & on-demand?

Vi får nu och då frågor varför vi har en onlinebaserad kurs som du gör 100 % i egen takt, och inte erbjuder fysiska kurstillfällen. Vi känner såklart till att sådana alternativ finns, hos t.ex. SKR via Innovationsguiden. Svaret på varför, är att vi helt enkelt tycker att du som deltagare får mer värde för pengarna med denna modell. Tjänstedesign handlar mycket om att göra och med en kurs du genomför över längre tid i ditt eget tempo hinner du varva teorilektionerna med att just göra. Istället för att behöva infinna dig på en viss plats en viss dag (även om den platsen är ett Zoom-möte) kan du i vår kurs se videorna precis när du vill, hur många gånger som helst.

“Det som är kul med kursen är att vi smyger in tankesättet i andra arbetsuppgifter. Vi gjorde en empatikarta i en workshop här om dagen till exempel. Det känns som att verktygen är väldigt värdefulla. Intervjuerna blir väldigt bra och vi ställer andra frågor än vi brukar ställa.”

– deltagare från Migrationsverket

 

Några av de som utbildats av oss

Dina coacher


Simon Mare
Desiner på Hello Future med stor erfarenhet av visualisering, prototyping och användartester. Coachar grupper i idégenerering och hur man tidigt skapar ett lärande från sin idé.  


Johan Lager
Innovationsledare med lång bakgrund inom offentlig sektor där han jobbat med användar­driven tjänste­utveckling. Utbildar och coachar i om hur man bygger upp en förmåga för innovation i sin organisation. 

Jag vill gå kursen!

Kontakta oss på academy@hellofuture.se