Onlinekurs: Tjänstedesign för innovation

Bli fanbäraren för tjänstedesign i din organisation

  • Pris 9 490:- (ex moms) 
  • 100% on demand – studera när du vill
  • Tillgång till kurshubben i 10 veckor
  • Cirka 3 timmar videomaterial, 20–25 timmar studietid
  • 2 handledningstillfällen + personlig feedback på inlämnade uppgifter

Jag vill anmäla mig

En metodik som är mer relevant än någonsin

I en allt mer föränderlig och utmanande omvärld behöver organisationer förmågan att snabbfotat förändras med användaren i fokus. Därför är tjänstedesign i dag en så het och eftertraktad metodik.

Vår kurs i tjänstedesign är framtagen för dig som vill lära dig grunderna i metodiken och bli en kunnig förespråkare för tjänstedesign. Du varvar teori med praktik, där du kan arbeta med en utmaning för din organisation i syfte att både lära dig och producera värdefulla resultat.

Efter kursen kommer du att vara en kompetent beställare av tjänstedesign och matchduglig deltagare i tjänstedesignprocesser.

Vem riktar sig kursen till?

Alla personer som vill vara med i eller driva utvecklings- och innovationsprocesser på sin arbetsplats har stor nytta av tjänstedesignmetodiken. Exempelvis ser vi att kursen passar för följande roller:

  • Verksamhetsutvecklare

  • Digitaliseringsansvarig

  • Affärs- och tjänsteutvecklare

  • Projektledare

  • Innovationsledare

“Utbildningen ger en bra överblick kring de olika momenten i tjänstedesignarbete. En bra möjlighet för våra kommunala bostadsbolag att kompetenshöja sig inom kundcentrerad utveckling och få en verktygslåda att nyttja när de ska utveckla tjänster för hyresgäster eller medarbetare.”

– deltagare från Sveriges allmännytta

Kursens innehåll

Webbaserad utbildningshub

  • 4 moduler bestående av videoföreläsningar, totalt omkring 3 timmar videomaterial.

  • Verktygslåda med fler än 15 olika mallar, som du även kan spara och använda även efter kursen.

2 praktiska uppgifter 

  • Arbeta med en verklig utmaning från din verksamhet, eller ett av våra färdiga case.

  • Möjlighet att anpassa uppgifterna till din situation och ambitionsnivå.

Coachning och nätverk

  • 2 handledningstillfällen á 1 timme, där du får vägledning av en erfaren tjänstedesigner.

  • Personlig feedback på de uppgifter du lämnar in. 

  • Avslutande träff med andra deltagare som gått kursen och kursledare.

Det här lär du dig som deltagare

  • Hur du genomför användarintervjuer och fördjupar din målgruppskunskap.

  • Metoder ur tjänstedesignerns verktygslåda, såsom kundresekarta, service blueprint och prototyping.

  • Hur du från intervjuer med användarna konkret går tillväga för att hitta mönster och skapa insikter om användarbehov.

  • Grunderna för att lyckas med idégenerering och råd om hur du undviker fallgropar.

  • Hur du planerar och genomför användartester för att testa dina idéer och koncept.

 

“Det som är kul med kursen är att vi smyger in tankesättet i andra arbetsuppgifter. Vi gjorde en empatikarta i en workshop här om dagen till exempel. Det känns som att verktygen är väldigt värdefulla. Intervjuerna blir väldigt bra och vi ställer andra frågor än vi brukar ställa.”

– deltagare från Migrationsverket

 

Några av de som utbildats av oss

Kursledare


Tove Mohall
Stor erfarenhet att utbilda grupper i hur man genomför insikts­arbete, visualisering och prototyping. Leder ofta innovations­sprintar som bygger på grunderna i tjänstedesign. 


Simon Mare
Designer med kunskaper inom tjänstedesign, visualisering och prototyping.

Jag och mina kollegor vill gå kursen!

Kontakta oss på academy@hellofuture.se med din förfrågan så tar vi fram en offert.

Vad är tjänstedesign?

#26 – Att jobba som tjänstedesigner i offentlig verksamhet

Tjänstedesign – nyckeln till lyckad digitalisering

#23 – Tjänstedesign i offentlig sektor – vad säger forskningen?