Innovations­sprint: Därför är den glödhet

Innovations­sprint: Därför är den glödhet

Innovationssprinten är en metod som möter organisationers växande behov av att röra sig snabbare framåt. I den här artikeln berättar vi om metoden och när du ska använda den.

År 2016 släppte Google Ventures-trion Jake Knapp, John Zeratsky och Braden Kowitz boken Sprint: How to solve big problems and test new ideas in just five days. Den blev snabbt en bästsäljare. Med löftet om om att ta företag från idé till prototyp och vidare till beslut på fem dagar har metoden nått ut till en bred flora av organisationer, såsom McKinsey, Lego, Virgin, Spotify, Arbetsförmedlingen och FN.

Men varför vill alla plötsligt sprinta? Jo, för att världen inte längre är stabil och förutsägbar.

Eftersom tävlingen inte längre är ett maraton

Tänk dig ett traditionellt företag som funnits i 20 år. Risken är stor att det rådande paradigmet på det här företaget är långa linjära processer; utifrån en strategi lägger företaget en plan över 3–5 år som de sedan lugnt och metodiskt genomför samtidigt som de förväntar sig ett specifikt resultat.

Det här företaget är som en maratonlöpare som har förberett sig för att kunna hålla en jämn hastighet över en lång sträcka. Men när maratonlöparen ställer upp på startlinjen upptäcker hon att loppet i själva verket är 100 meter.

Varför en innovationssprint?

• Utforska nya tjänster, erbjudanden och affärsmodeller

• Komma loss när vi sitter fast

• Ta reda på om vi är på rätt väg

• Utforska möjliga lösningar

• Gå från det abstrakta till det konkreta

• Lyssna på våra kunder

I dag påminner klimatet för företag mer om ett kortdistanslopp än ett maraton. Förändringarna sker snabbt, kundernas beteenden och förväntningar skiftar med högre hastighet än någonsin och konkurrenterna blir allt mer snabbrörliga. Det här är ingen miljö där det går att planera sig till framgång; det här är ingen plats för någon som har tränat för ett maraton.

Sprinten är ett svar på organisationernas behov av att kunna röra sig snabbare framåt för att utforska nya tjänster, erbjudanden och affärsmodeller. Och för den uppgiften, och några andra som vi ska utforska längre fram i texten, passar sprinten strålande.

Vad är en innovationssprint?

Vi brukar ibland jämföra sprinten med en rad väldigt strukturerade arbetsmöten, staplade på varandra. Varje dag fokuserar på en specifik del av sprint-processen som börjar med att förstå utmaningen. Under de följande dagarna fokuserar sprinten på att skissa på lösningar, fatta beslut om vilken lösning man vill testa, skapa prototyper för lösningen och tillslut på att testa prototyperna.

Den här korta filmen går igenom de olika dagarna:

När kan din organisation använda en sprint?

Så länge ni har en nuvarande utmaning eller en förbättringsidé kan sprinten förmodligen hjälpa er framåt. Det spelar inte så stor roll om ni redan har en idé för en lösning som ni vill testa, eller om ni bara står med själva problemet – sprinten kommer att ta er framåt i vilket fall.

Efter två år med sprintar har vi identifierat 3 vanliga situationer när en sprint kan göra underverk:

1. När ni sitter fast

Organisationer fastnar. Hela tiden. Kanske känner du igen dig i frustrationen av att sitta fast och hur vanliga möten många gånger leder till utdragna diskussioner om hypotetiska scenarion där ni springer i cirklar runt er själva utan att komma loss. Och tiden bara går.

Anledningen till att sprinten funkar så bra när man sitter fast är tidspressen och det strukturerade arbetssättet. Genom att vara begränsad till fem dagar, med ett bevisat fungerat upplägg för varje dag, är det omöjligt att stå kvar och stampa. Hastigheten tvingar fram beslut och rörelse. Sannolikt kommer ni uppleva att det går snabbare än ni är bekväma med, men ger ni er in i en sprint kommer metoden tvinga er från abstrakta diskussioner till konkreta prototyper och validerade insikter. Det går inte att undvika.

Ett exempel:

En av de första sprintarna vi genomförde var med Åke Persson och hans team på Skellefteå Kraft. De hade länge diskuterat en funktion där de genom kundens telefon och med hjälp av digital teknik skulle kunna genomföra effektivare support och försäljning. På så sätt skulle de skapa ett mer direkt sätt att interagera med sina kunder samtidigt som de slapp göra en del onödiga långa resor.

Men det fanns många frågetecken. Skulle tekniken fungera tillräckligt bra? Hur skulle de marknadsföra den? Och framför allt: var kunden ens med på noterna? Sammantaget var det svårt att komma loss, och hitta en ände att börja i. Sprinten tvingade teamet vidare.

2. När ni vill ta reda på om ni är på rätt väg

Tyvärr lägger många organisationer månader eller till och med år på att bygga dyra lösningar. Det har historiskt sett fungerat utmärkt, i synnerhet i under en industriell tillverknings-era. Men idag är risken stor att världen förändrats när lösningen är klar och när ni väl lanserar den är det ingen som vill använda den.

Sprinten låter er istället testa någonting på 5 dagar mot den viktigaste måttstocken av de alla: kunden.

Det är svårt att veta vilka lösningar som kommer funka för era kunder innan ni testar dem. Att snabbt bygga någonting som går att testa är därför centralt i sprinten. Funkar det? Bra. Fortsätt. Funkar det inte? Allright, då kan ni ta ut en ny riktning istället för att slösa tid på att gå åt fel håll.

Ett exempel:

Ett gitarrföretag hade en idé om en ny reparationstjänst. Idén var att kunden skulle kunna boka en reparation, skicka in sin gitarr och på nätet följa vad som hände med den på verkstan. Istället för att lägga pengar på att bygga lösningen ville de få en snabbcheck på hur det här skulle tas emot av kunderna.

3. När utmaningen eller problemet är känt, men ni vill utforska möjliga lösningar

Även när ni identifierat ett tydligt problem hos er målgrupp, eller åtminstone tror att ni har gjort det, är sprinten ett bra verktyg. Med sprinten kan ni då utforska och snabbt konkretisera potentiella lösningar samtidigt som ni tar reda på om ni över huvud taget löser rätt problem för kunden.

Ett exempel:

Tillväxtverket och Verksamt Värmland ville lösa problemet med att det är svårt för företag att hitta rätt offentlig finansiering. Med sprinten kunde de snabbt ta sig framåt och testa en lösning som kom att bli en digital guide som syftade till att lotsa företagen åt rätt håll. Läs hela berättelsen här.

Sammanfattningsvis

Sprinten är alltså ett fantastiskt sätt att hantera den snabbrörliga värld vi lever i. Den hjälper oss:

  • Utforska nya tjänster, erbjudanden och affärsmodeller
  • Komma loss när vi sitter fast
  • Ta reda på om vi är på rätt väg
  • Utforska möjliga lösningar
  • Gå från det abstrakta till det konkreta
  • Lyssna på våra kunder.

Och allt detta med hög hastighet!

 

Hur kommer vi igång med innovation?

Om ni precis börjat utforska modern innovationsmetodik för att utveckla verksamheten och känner er osäkra på hur ni kommer framåt, är ni inte ensamma. Osäkerheten är ofta stor och frågorna många. 

Kontakta oss så guidar vi er vidare.

Tobias Eklund
Tobias Eklund

Mer läsning om innovationssprinten